اخبار بین المللی, سلول درمانی, مهندسی بافت, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 34759
1401/01/27 - 08:00
تولد فرزندان طبیعی از سلول‌های زایای اولیه در شرایط آزمایشگاهی

بررسی‌های محققان نشان داده است که سلول‌های شبه سلول زایای اولیه که از سلول‌های بنیادی موش صحرایی تولید می‌شوند، امکان تولد فرزندان طبیعی را فراهم می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سلول‌های شبه سلول زایای اولیه (PGCLCs)، که در شرایط آزمایشگاهی از سلول‌های بنیادی موش‌های صحرایی تولید می‌شوند، در داخل بدن تحت گامتوژنز قرار می‌گیرند و فرزندان طبیعی موش‌ها را تولید می‌کنند.
در حالی که تولد فرزندان از سلول‌های زایای مشتق شده در شرایط آزمایشگاهی قبلاً در موش‌ها به دست آمده بود، محققین و بررسی هایشان این توانایی را به موش‌ها (یک مدل حیوانی پیشرو برای تحقیقات زیست‌پزشکی انسانی) گسترش دادند.
علاوه بر این، یافته‌ها بینش جدیدی در مورد مکانیسم‌های حفاظت‌شده و متفاوت ضروری برای گامتوژنز موفق در شرایط آزمایشگاهی برای گونه‌های دیگر ارائه می‌کنند. در پستانداران، سلول‌های زایای اولیه پیش ساز گامت‌های طبیعی (سلول‌های اسپرم و تخمک) هستند. تولید سلول‌های زایای آزمایشگاهی از سلول‌های بنیادی پرتوان (PSCs)، که می‌توانند در داخل بدن برای تولید فرزندان سالم مورد استفاده قرار گیرند، از دیرباز مورد توجه علم پزشکی تولیدمثل و پرورش حیوانات بوده است. تقریباً یک دهه پیش، این امر در موش‌ها به دست آمد، اما القای PGCLC های آزمایشگاهی برای تولید گامت در داخل بدن در هیچ گونه دیگری به دست نیامده است.
در بررسی اخیر که توسط محققین انجام گرفت، تولید PGCLCهای عملکردی از PSCهای موش صحرایی را نشان می‌دهد، که وقتی به بیضه موش‌های فاقد رده ژرم پیوند زده می‌شوند، به اسپرماتیدهای عملکردی بالغ می‌شوند. علاوه بر این، تزریق این سلول‌های اسپرم به تخمک‌های بارور نشده باعث تولد فرزندان طبیعی می‌شود. به گفته نویسندگان، از آنجایی که موش‌ها از نظر فیزیولوژیکی بیشتر از موش‌ها به انسان شباهت دارند، این پیشرفت‌ها در گامتوژنز آزمایشگاهی می‌تواند امکان بررسی بیشتر در مورد اثرات مسبب انواع اختلالات و بیماری‌های ارثی را فراهم کند.
پایان مطلب/
لینک منبع:

doi.org/10.1126/science.abl4412. 
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved